Air MANI , MAZI & WADI…Apa tu?

Air Mani , Air Mazi dan Air Wadi..Apakah maksud ketiga2 air ni?Mesti ramai yang konfius dan ada juga yang tak tahu apa2..Ok tajuk kita adalah pasal air2 tu suma hari ni,ok??walaupun aku bukan uztaz atau ustazah..Tak salah kalau kita cakap pasal ni kan?Kadang2 manusia ni terlampau malu utk bertanya pasal agama drpd benda2 dunia..Secara ringkas,aku akan bagi penerangan pasal Air mani , mazi dan wadi ni..harap2 faham..dan baca dulu sebelum bertanya..ok??Jangan pakai tanya je..kang pelompang naik kat muka!(Aku nak test nasib SEO lg ni..haha)

Maksud Air Mani -Air mani ialah cecair putih pekat yang keluar apabila sampai kepada kemuncak syahwat. Ia bukan najis tetapi hendaklah mandi wajib bagi mensucikannya untuk membolehkan seseorang itu menunaikan ibadat..

Hukum jika keluar Air Mani – Hukumnya adalah wajib untuk mandi wajib seperti ayat penerangan aku kat atas ni.Kalau mandi wajib pun tak reti.Pergi masuk sekolah rendah agama balik.Malu la weh kalau tak tahu!Takpun pergi amik kelas agama.Ini bukan suatu perkara yang boleh dimain2kan kerana tak sah segala ibadat jika badan tak suci dari hadas.Faham?

Bagaimana Air Mani boleh keluar – Air Mani ni takkan keluar kalau tak diberi ransangan pada alat syahwat.Mana boleh keluar macam tu je.Betul tak? Takkan la korang dah besar2 pun tak tahu.Nak aku jelaskan gak ke bagi lelaki?Tak payah la kan..sendiri mau fikir la..buat malu je kang..

Pandangan mahzab terhadap air mani -Air mani lelaki dan wanita dianggap najis menurut mazhab Hanafi dan Maliki.Namun Mazhab Syafie dan Hanbali pula mengganggapnya suci.

Maksud Air Mazi - Air Mazi ialah cecair jernih yang keluar disebabkan rangsangan ketika mukaddimah syahwat. Ia adalah sejenis najis .

Hukum jika keluar Air Mazi - Tidak perlu mandi wajib.Tetapi jika ingin solat hendaklah menyucikan diri dan mengalas sesuatu kepada pakaian dalam jika berada di luar untuk beribadat.

Bagaimana Air Mazi boleh keluar -Selain daripada pandangan yang memberangsangkan (terutama lelaki..lain kali mata jangan galak sangat!!..haha) banyak lagi sbb kenapa aiar mazi boleh keluar. Antaranya ialah ketika membuang air besar atau kecil.Air Mazi terhasil apabila otot lantai pelvis tercengkam apabila meneran.Kadangkala cecair daripada pundi prostat juga akan terkeluar ketika membuang air besar. Ia berlaku apabila najis yang turun melalui usus menekan pundi prostat dan cecair  akan terkeluar menerusi saluran kencing.Warnanya jernih atau kelabu kekuningan.Semua perubahan ini adalah semula jadi dan bukannya penyakit.Seterusnya air mazi juga boleh terhasil semasa seseorang itu bermimpi yang menyebabkannya apabila terjaga dia terasa sesuatu cecair telah keluar,ini juga adalah sejenis air mazi.

Pandangan Air Mazi menurut Mazhab -Semua lama bersetuju yang air mazi ialah sejenis najis. Hasilnya, majoriti pandangan ulama yang menyatakan menelan dan menghisap termasuk cecair mazi ini haram atau makruh berat. para ulama juga menegeaskan bahawa perlu membasuh dengan segera jika terkena air mazi tadi.Mazi dianggap najis lain yang kotor dalam islam, justeru haram memakan tahi atau meminum air kencing.

Maklumat tambahan tentang Air Mazi – Bagi mereka yang selalu melakukan seks oral.Anda disarankan utk menghentikan perbuatan tersebut.Perbuatan seks oral ini adalah diharamkan termasuk dalam fatwa islam di Malaysia. Di ingatkan sekali lagi,air mazi adalah HARAM utk ditelan dan ianya ADALAH NAJIS.Walaupun ada yang beranggapan bahawa yang ditelan oleh pasangan mereka adalah air mani ( suci ) tetapi bukankah sebelum keluarnya air mani itu disertakan sekali dengan air mazi?Korang fikir balik…faham?

Maksud Air Wadi – Adalah air putih kental yang keluar dari kemaluan seseorang setelah kencing.

Hukum jika keluar Air Wadi РKeluarnya air wadi maka terbatallah segala wuduk termasuk ibadat.Ianya sama seperti air mazi.Cara untuk membersihkannya ialah dgn mencuci kemaluan dan ambil semula air wuduk  kembali jika ingin solat.

Bagaimana Air Wadi boleh keluar – Kadangkala air wadi boleh terhasil akibat letih atau mengangkat sesuatu yang berat selain drpd bekerja di siang hari ( mungkin ketika di waktu yg terik)

Ok..maka tamatlah post aku utk hr ni..harap faham..Tak faham sangat gi tanya ustaz…penat aku terang panjang2,tak paham2 lagi…oklah aku nak sambung tido..nak mimpi best2..hi hi hi..mimpi apa??ha..ha..ha..fikir bukan2 la tu..aku nak mimpi dpt straight A la..hahaha..chow dulu..

  1. … Faham ustazah!

    • lieezzy cute
    • October 24th, 2008

    thank you ustazah….

    • jannah xD
    • October 24th, 2008

    bgs la ko…
    hrp ditrskan….
    hehehe…. :)

  2. salam,

    bagus usaha nk bg tau kt org ttg hukum2 agama ni..tp lebih afdhal kalo farah letak link dr mana farah dpt bahan2 ni..skurg-kurgnya org yg kurang faham boleh rujuk dgn terperinci.

    blajar secara bernasab amat pnting lbih2 lg dlm perkara b’kaitan agama supaya x berlaku pemesongan kefahaman.

    Allahua’lam

    • fara5
    • October 24th, 2008

    samdaddycool , lieezzy , janah – faham ke??betul ni??haha..cuba trangkan balik..cewah..aku dah jd mcm cikgu lak..

    x-smksk – oh..ok lain kali farah sertakan skali link dia tu..haha..bukan apa..rasa2nya lah rmi yg tak tahu lg apa tu air mazi dan air wadi..huhhuu..kat sekolah pun..mana la ada sentuh benda2 mcm ni..

    • Ridzwan Ex-5sn1
    • October 24th, 2008

    saper bley ajar saya pasal bende nih…saya agak konfius laa(buat2 x taw)..jgn fikir yg bkn2….saya da matang..sajer tanyer….tapi kan…majoriti yg arif pasal bende2 nih slalunyer lelaki…sbb bila aku tanyer kt pompuan,dorang x taw pun pasal ‘water2′ nih….knaper ehk?

    • lieezzy
    • October 24th, 2008

    farah….aku faham laa
    esok de class kite discuss ekk…
    klu topic cam neyh org cam x minat ek….
    don know laaa

    • fara5
    • October 25th, 2008

    Wandex – ko konpius yg mn satu..hahaha..klu aku dpt jwb..aku jwb..org prmpn mmg mcm tu..konon malu nak ckp psl ni..kira blagak bodoh sombong la..pastu tah ibadat dorang tu sah ke tak aku tak tahu la..sbb tak suka amik tahu psl ni..prmpn ni len mcm sikit..aku punya orrg pun len mcm gak..tapi lain mcm aku tu lain..sbb suka amik tahu tak mcm yg lain..cewah..dorang ni klu ckp psl ni mesti dah fikir bkn2..apa nak jd tah..kadang2 aku tgk mcm kolot lak..

    liza – apa yg aku ckp atas ni xde kena mengena dgn ko haa…aku ckp prmpn yg lain..jgn salah sangka..haha..nanti kat skolah ko tak paham..ko tnya je la kat aku..tp its better to ask ustazah..aku bdk jahat..tak pndi nak ckp byk2..korang pun bkn paham apa aku ckp nnt..hi hi hi

  3. aku br terbaca post nih, tp mmg bagus isinya. syabas!
    ada jugak ye budak cam ko nih yg ingt pasal agama. bagus2!
    keep it up!

    • otak
    • October 28th, 2008

    aku minat bab ni

  4. haha..ramai plak yg datang komen. topik menarik nih. :)

  5. maaf kalau salah ruangan…sila layari laman web dibawah…ok jugak aku baru jer masuk…berhasil

    http://www.jutawanautomatik.com/recommends/duit-duit

    • muhd faeez
    • November 11th, 2008

    baru aku paham cam mane bentuk mani, wadi dan mazi tu

  6. Saya ingin bertanyakan soalan, soalannya berbunyi begini..

    Bial ustazah fara nak kawin?? Sejurus lepas SPM???

    • tivitune
    • November 13th, 2008

    hehe..lepas al-Muluk masuk meminang la. baru cik fara ni kawin..

    • fara5
    • November 16th, 2008

    kento , otak redebt – haha..minat betul korang ngn bab ni aaaaa..bgs2 aku suka..hehe..aku suka laki mcm ni… =p

    zawai ismail – hang ni nak buat spam kat blog aku ke ha..nyah kau klu dah tersilap tmpt..hehe

    faez – takkan br tahu kot..klu prmpn tu logik lah sikit..ni hang laki..takkan la takk tahu..laki la paling expert dlm bab mcm ni dowh!..

    Al muluk @ sam – haha..apa pasai hang tukau nama?ko tanya aku nak kawin ke?hehe..sape la yg minat aku ni?sibuk tnye aku..ko bila nak cr peganti?anak ko nak gak tgk mak br..ni dpt tgk ayah br je..hehe..jgn kecik hati ok..joke maa..

    tivitune – hang layan la si samdaddycool tu..hehe..ko xnak dgn aku?akakakakakaka

  7. Aku pinang ko nak Farah??abisSPM terus kawen… amcam? ada bran?

    • sepai
    • February 19th, 2009

    woit ustazoh, aku nak tanya…
    ada pendapat ckp air mazi tu tak najis…dia mcm air mani gak..
    so, camner?..kalo ostazah ada dalil mengatakan air mazi tu najis, ok gak…hadis tu biarlah sahih…tengkayu

    • nubli
    • February 22nd, 2009

    air mazi adalah lain dari air mani, jika air mazi keluar kita hanya perlu basuh sehingga bersih manakala air mani kita perlu mandi wajib. sekian

    • fiqa
    • July 10th, 2011

    wait… bukan ke air mani laki n ppn lain??? konfuse ah..

    • cena
    • August 20th, 2011

    klau tengok blue keluar air apa

    • mukai
    • October 15th, 2011

    aq kekongfiusan deeee

    • naz
    • February 29th, 2012

    adakah dikatakan air mani,wadi atau mazi jika ia keluar setiap hari?

    ps:saya tanya je,manalah tau ada orang macam tu.:)

    • naz
    • February 29th, 2012

    adakah dikatakan air mani,wadi atau mazi jika ia keluar setiap hari?

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: