Jom belajar dialect Negeri Sembilan.

OK..hari ni den terjumpo satu video klako yg menarik hati di blog Richie. Mesti korang tak ingat sape tu Richie kan?Richie ni bf aku ( jgn buat gosip liar ha..gurau je!) merupakan partner aku dalam blog bahasa inggeris kami yg dibori namo Gainfotech.com ..OK kalau tak penah tgk blog tu..leh la poie tgk doreh..hi hi hi..hari ni aku nak ckp ala2 Dialect Negeri sembilan  jap.Alah bukan selalu..Haha..Best apa!Huhuhu..Kadang2 masa gi sekolah ada gak yg tanya aku.Aku ni org N9 ke?hmm..ada tu lak baru2 ni siap tanya lagi..ko raya mana Farah?Negeri Sembilan ke?Haha..Lantak lah korang,aku takmo jawab kampung aku kek mano!Stahu aku kampung aku kek Malaysio bukan kek Ugando!Haha..Rumah aku yg kat Selayang pun tak penah lagi sape2 sampai, sibuk duk tanya kampung aku kek mano.

Korang tgklah video tu dulu ye..Haha..credit to Richie.Aku tak tahan dengan lirik dia.Kocik2 jago kobau..Bila bosar den merantau..Kadang Pilah..Kadang Rombau..Kadang2 poie Congkau..Ok,maksud Congkau tu ialah suatu tmpt pokan kocik.Asal pak cik ni tak mskan skali Sonawang ko,Rajo melewar ko,Sori Monanti ko n etc la..hi hi hi..bila tgk video ni aku teringat lak masa balik kg dulu,pak cik aku selalu buat lawak dgn nyanyi lagu apa tah tajuk dia aku pun tak tahu..tapi berbunyik mcm ni..

Poie pokan..
Kayuh basika..
Tongah hari..tongah paneh..
Apo dayo..motong gotah..
Apo nak dikato..

Alamak..tu je la yg aku ingat.Tapi lagu ni pun jd fevourite gak la.Haha..Best kan kadang2 blajor bahaso polik2 ni.Hehe..Aku reti ke cakap N9?Hmm..aku masih terpikir lagi ni!Apa2 pun korang je la yg tontukan.Setahu aku ibu aku berketurunan org cina yg bila cuti ( dolu2 la ) suka sngt balik singapore duk sana. bkn org N9,termasuk juga lah abah aku.Jadi kampung aku kat mana ha?hi hi hi..korang agak2 kat mana?Soalan cepu mas utk kawan2 aku ni.Tapi abah aku tu..Ntah la..haha..mana leh gi tau byk2..sibuk je la korang ni nak tahu.Oklah..layan lah video tu ye.Dah lama aku tak gi YouTube layan video2 mcm ni termasuklah video 18SG,18SX,18FFX,18FEDEX..haha..dah ngarut ni.Tapi kat Youtube byk potong la,xbest..hehe..opps!!Dah,gi baca buku pas layan video Nogoie ni.Chow..

p/s – ingat tau..congkau tu bkn pokan kocik..tp tompek la..new update ni..haha..salah plak..cis!!hehehehe..

  1. hak2..congkau tu bukan pokan kocik..tapi namo tompek eh

    • fara5
    • November 3rd, 2008

    hi hi hi..aku dah cek dah tompek dio td..haha..mana la aku tahu..tp kiro pokan kocik la tu kan?

    • nurpelita
    • November 4th, 2008

    heyy…beznyee video nie…..pndai tol dak farah nie cari….😛

    • fara5
    • November 4th, 2008

    nurpelita – bestnya video ni?haha..ke klako?

  2. sebenarnya pakcik pon dah tgk video tuh kat youtube.. sebenarnya orang n9 sendiri dapat bezakan seseorang tuh asal dari mana… contohnya.. pilah sebut amak… rembau sebut omak… dan kalau jelebu plak sebutan slang dia lagi lain..

    salam kenal dari anak rembau.. dah lamo tak turun bongek…

    p/s: raso ehh gamai yang tau kek mano bongek nie… salah 1 kampung yang popular kek rembau…

    • fara5
    • November 6th, 2008

    uncle g – maknanya ikut daerah la ni?tp suma beza ke percakapan dia?ke some words je?hi hi hi..nnt ada masa..jom turun bongek..haha..tp skrng uncle g bkn duk kat kedah ke?

  3. dah 1 tahun dok kedah dah.. skrang dok blajaq lograt utara plak..😀

    • fara5
    • November 7th, 2008

    Uncle G – hahha..mcm mn tu..tp boleh je kan N9 tukau jd uatara..sonang je tu..uncle..takmo ajar lg ke bahasa2 lain n9 tu..minat nak tahu ni..hehehe

    • yanti
    • November 26th, 2008

    adoiyai..den kampung kek ghombau..ado nak tanyo apo2 ko?kek solomak bongek tuh kampung den
    mak den lahir situ..ayah den plak org batu kikir,kolo pilah..yo..yo..bongek tu femes..sobab eh,namo dio polek..org suko golakk an kampung den..adoi yai..
    bongek tu asal eh dari anak murid tok kenali-pendakwah islam zaman dolu,namo eh-tuan guru haji ibrahim bin muhammad dahan kampung bongek..dio lahir eh kek kampung seri lemak,rembau..
    sobab ponyobab eh den tak tahu banyak..sapo tau buleh kongsi..
    lagi satu..ayat bongek nih tak ado maksud yg spesific dalam kamus dewan ko,atau kamus indonesia..maksud org2 tuo zaman 1950 dulu,bongek nih maksud eh ‘perut buncit atau perut besar yang tak seimbang dgn bentuk badan’
    agak eh kampong bongek tuh gomok bontuk eh,kan ado gunung datuk situ kan..yolah tuh agak eh lah..den pon tak pasti

    • fara5
    • November 26th, 2008

    yanti – oh..br den tau..huhuhu..org kolo pilah lah ni?wah2..makin hangek dah ha blog den ni..ramai gak yg ngunjung ckp bahso n9 eh..

    kalau den ckp porot ekau bongek..kono x?buleh tak guno ayat mcm tu?hi hi hi..nogoie sombilan byk lagi gunung ganang ea??ekau duk mano skrng ni yanti oi..n9 lagi ko?

    • ida75
    • March 24th, 2010

    hidup org nogori. ekau mmang terar. x sio2 jd org nogori. utk yanti plak bongek tu bukan asa ee dr air hangek kek situ ko? eden tau pon sobab ado klua tb ari tu kek tb 1. glamo kojap raso ee.. walaupun eden bukan org bongek tp eden banggo jd org nogori. ni dah 6 taun dudok tengganu. lidah ni totap nogori. tak dapek den nak kobaan do…

  4. den kalau dah duk kek n9 dari kocik mmg lort yola , lw jmpo org snogoro ngn den , mmg lort btol lh , laju gyle ., p , kbnykn eyh , mrapu lh ., den org t’ganu , p , nk koba t’ganu .den xrogti do ., hha .,

    • Tom Fonseka
    • July 29th, 2011

    Logat nogeri memang sodap dengor apa tak laie kalau ado member senogeri berjiwa kampung. sodap jugo dok bersembang. eden bukan anak melayu tapi anak nogeri. ramai jugo kawan eden yang bukan melayu leh cakap logat nogeri.

    apo ado heran? kita anak nogeri.

  1. November 4th, 2008

Leave a Reply

