Cikgu tak berdendam,tapi g*r*m je…..

Hi hi hi..aku pasti korang penah dengar ayat ni kat tapak perhimpunan masa hari tu kan??Hari ni aku nak kupas pasal topik ni!!Adakah benar cikgu2 kita tidak berdendam??Nampaknya sekolah kita makin hari ke hari semakin teruk displinnya!!kenapa jadi mcm tu?Biar je la..bukan hal kita,betul tak?Janji kita baik dah..haha..mmg patut pun budak2 tu kena hukuman dgn cikgu2..baru dorang sedar sikit..langit ut tinggi ke rendah.Padankan muka!

Argh..tapi sbb aku dah kena!!aku ibaratkan cikgu2 ni mmg berdendam!hi hi hi..nak tahu kenapa aku cakap mcm tu??kalau tak berdendam dia takkan buat mcm tu kat aku.Dengan kata lain..cikgu2 ni tak berdendam mungkin nak lepaskan geram terhadap pelajar2 dengan sebatan atau pukulan!Tapi ini tidak adil bg yg sudah bersebab!!aku mmg tak puas hati sejujurnya..tidak sama sekali.

Kenapa aku tak puas hati??sebab aku kena sebat la..hi hi hi..tapi nasib baik la sebatan yg Pn Zaw***h kat tapak tangan sbb tak dtng skolah tu tak sakit sngt..ibu aku sebat lagi sakit daa…ada diantara korng pun tau kan..yg ibu aku garang dan abah aku pula alim tp xbrp nmpk sngt..klu duk serumah dgn aku tahu la..tp yg ibu aku ni korang tgk dia pun ada segelintir yg dah ckp..aku tgk ibu ko mcm garang je..hi hi hi..aku senyum je la..sndr mau ingt la..aku jadi mcm ni(suka sengih2 atau gelak2)disebabkan dulu masa kecik takde helah lain,masa tadika ibu aku dah suruh hafal sifir..masa aku umur 6 thn aku dah hafal sifir smpi sifir 12 tau..tu dulu la..dulu2 rajin skrng pemalas..huhuhu..masa ibu aku nak bantai je sbb tak hafal sifir aku buat la helah atau lawak2 bodoh utk melengahkan ibu aku pukul..haha

Dah2..cerita kelain pula..mcm ni,aku tak puas hati..hr tu kena tibai dgn cikgu kat tapak tngn..padahal aku xdtng siap bwk surat lg tu..mana aci!!aku tak puas hati ni..cikgu tu tak berperikemanusiaan betul..kecik hati aku..aku tak dtng sekolah sbb pg hospital tmnkan ibu aku bwk adik aku.Cikgu tu pg ckp..biar la mak awak je yg pegi!!yg awak pg ikut sekali buat apa?Aku agak kecil hati laa dgn kata2 cikgu tu.Aku ni dah la abah aku balik sminggu 1 hari setengah je..dari aku kecik dulu smpi la skrng.Dgn pendek cerita disebabkan aku anak sulung,aku la yg temankan ibu aku gi mn2..yg ibu aku ni plak..payah sikit bab2 nak kuar pg jln ni..dia tak cam jalan.jd aku lah guider dia tuk pg mn2..benda ni terbukti..tak percaya..ko tnye Suprina..dia selalu tumpang kereta aku time balik sekolah..dah brp kali hntr dia..mak aku masih tak cam2 jln sungai tua tu..huhhuu.

Klik dekat gmbr kalau nak tgk mcm mn rupa adik aku..haha..gmbr 1st skali tu masa hr jadi dia..buat kat tadika je..sbb kat sana rmi bdk2..dah tgk adik aku??adakah aku menipu bahawa aku pergi ke hospital tu tipu??aku geram ni weh..kalau nak sebat tu..aku tak kisah la..ko nak sebat2..tapi jgn la ckp benda yg mngecilkan hati aku!apa la cikgu tu ckp mcm tu.Dia ingt aku main2 ke?mmg la aku senyum2 wlu pun dia dah ckp benda yg memedihkan,tapi bukan ke aku dah tunjuk surat bukti??benda ni pun terjadi kat hasliza.Dia ada surat..tapi dia kena lari kat tapak perhimpunan tu je..mak dia siap call sekolah..tp aku agak malas nak suruh ibu aku buat tindakan sebegitu.haha

Persoalan aku..adakah sukar utk memahami masalah seseorang?Kenapa manusia hanya pndi bercakap sahaja tanpa memikirkan apa masalah seseorang itu?cikgu tu pikir,aku gi sana nak main2 ke??aku gi sana,aku uruskan pembayaran dan hal2 lain..sambil tu ibu aku pula bawa adik aku cek dgn doktor.Kalau ibu aku gi sorang2 susah la.Sape nak uruskan pembayaran dan hal2 lain tu?Takkan nak tinggal adik aku mcm tu je?korang sndr pun tahu brp lama nak kena tunggu.Jadi kalau aku ada,aku leh uruskan hal pembayaran dan hal2 lain berkaitan dgn jadual bila lg nak jmpa dr!!sementara tu plak ibu aku leh bwk adik aku gi cek dr..korang paham xni?

Untuk pengatahuan korang..adik aku mengalami cerebral palsy atau dikenali sebagai CP.adik aku ada masalah saraf bahagian pergerakan dia di mana menyebabkan dia lambat berjalan.Akal fikiran pula normal seperti biasa,wlu pun adik aku lmbt msk tadika,dia msk thn ni,umur dia 6 thn,tp dah reti membaca , menulis , speaking english dan sebagainya.Aku bukan nak minta simpati.Tapi rmi yg tanya psl adik aku ni.aku mls nak jwb.Tp dkt sini aku dedahkan kebenaran dia.

Aku masih tak ceritakan hal ini kepada ibu aku.Sbb aku takmo dia berkecil hati.Bukanlah senang jika dapat cabaran anak seperti ini.Aku harap korang paham hati seorang ibu.Wlu pun korang nmpk aku suka senyum2 tp tak semestinya aku xde cabaran yg perlu dihadapi.Kadang kala senyuman tu adalah lakonan sbgi penutup kesepian sahaja.hahaha..tgk tu..aku dah pndi berkata2 ni..hi hi hi..cukuplah post aku sekadar di sini sahaja.

p/s – Fahamilah masalah org lain dan bukannya turut kata hati sndr.Sekian..(Adakah post kali ni seperti melepaskan geram??hahaha..)

    • shazlinie comel
    • August 26th, 2008

    byk cite pasal ibu ko jerrr..

    • fara5
    • August 26th, 2008

    mmg la…dah post kali ni aku geram dgn cikgu skolah..
    hahaha..aku geram la ni…
    pedulik apa aku..dia ingt aku tipu ke apa!!

    • PaLySmiTH
    • August 26th, 2008

    weh..
    panjang arr..
    maleh nak bce..
    huhu..

    • ryan
    • August 27th, 2008

    wei.. time ckolh rendah
    de pown…
    huhuh…

    • eyna valera
    • August 28th, 2008

    cikgu-cikgu ni mmg.
    pada mereka-mereka yg nk back up cikgu tu,emm,mmg kdg-kdg apa cikgu wt tu betul tp sape-sape pun bila dh kena btg idung sendri br larh tau apa rasa.🙂

    • ahmad
    • August 30th, 2008

    salam,

    nk igtkn kt sini, cikgu tu pun manusia jgak, manusia ni xde yg sempurna..diorg pun kdg2 buat slh mcm kita jgak..so kalo ade rasa x puas hati kt cikgu tu x pyh la nk rase geram/dendam/marah, better kita maafkan die. Kita tau mane yg lg baik kn?

    to eyna : kalo ape yg ckgu tu buat betul, xde sbb utk kita rasa marah/geram. yg hak ttp yg hak, yg batil ttp yg batil.

    • lieezzy cute
    • October 20th, 2008

    walaupon lambt…aku nk ckp gakk..
    cikgu skola ni mmg la cam s**ng*l
    aku pown kne dende lari kat assemblly site…juz coz aku x dtg sehari dlm mase 2 thn….mmg aneh!!!!cikgu Z 2 mmg…ckp depan je berani…mak aku calll takot na angkattt!!!!pandai tol!!!!

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: