Erti Sebuah Kemerdekaan Ke-51 Dalam Hidupku..

Tanggal 31 Ogos merupakan hari bersejarah bagi kita semua.Masih ingatkah lagi kita apa keistimewaan pada hari tersebut??Yang pastinya ada segelintir daripada kita sudah terlupa dengan tarikh keramat atau tarikh bersejarah tersebut.Pada 31 Ogos 1957 lah negara kita merdeka..Pada 31 Ogos 1957 lah negara kita bebas dari degala penjajahan..Pada 31 Ogos lah kita bebas daripada cengkaman asing dan negara kita mula berkerajaan sendiri..

Merdeka!!!Merdeka!!!Merdeka!!!Apakah yang dimaksudkan dengan MERDEKA??Adakah kita hanya tahu menyebutkannya sahaja??Adakah perkataan MERDEKA tersebut masih lagi membawa makna kepada diri kita?? Cukupkah dengan kita hanta meneyebut MERDEKA?? Pernakah kita terfikir APAKAH ERTI KEMERDEKAAN TERSEBUT PADA DIRI KITA???Yang pastinya itulah sahaja yang kita tahu..kita hanya tahu menyebut sahaja tetapi tidak pernah tahu adakah ungkapan yg kita sebutkan itu bermakna atas tidak..lebih2 lagi anak muda pada masa kini..

Definisi MERDEKA banyak membawa makna..Namun secara umumnya merdeka bermaksud kita bebas.Cukuplah dengan maksudnya bebas..Tidaklah perlu saya rungkaikan apa maksud merdeka itu dengan lebih mendalam lagi.Apa yang ingin saya katakan pada hari ini..LIHATLAH PADA GAMBAR YANG SAYA BERIKAN DI ATAS..masih ingatkah kita pada hari bersejarah tersebut??Saya berharap bagi pembaca yang membaca post ini..Anda akan menghayati bagaimana saat2 kita merdeka pada dahulunya..

Di sini saya ingin rungaikan kembali betapa susahnya pemimpin2 kita pada masa dahulu untuk memastikan negara kita merdeka.Namun negara kita boleh menjadi contoh kepada negara yang lain..kerana apa????kerana…kita merdeka bukanlah melalui pergaduhan ataupun peperangan.Maksud saya kita merdeka melalui perundingan.Tetapi tidak semestinya jika sesebuah kemerdekaan itu melalui perundingan adalah senang!!!harus kita ingati..apakah detik2 yang diharungi oleh pemimpin2 kita!!!!

Sebelum Negara MALAYSIA ditubuhkan..negara kita dikenali sebagai Persekutuan Tanah Melayu.Jom kita ingatkan kembali apakah sorotan sejarah yang berlaku sebelum kemerdekaan di negara kita..

Rombongan rundingan kemerdekaan ke London telah diadakan pada bulan Februari 1956 yang diketuai oleh Tunku Abdul Rahman.Rundingan diadakan pada 18 Januari hingga 8 Februari 1956 yang dipengerusikan oleh Lord Lennox Boyd , iaitu setiausaha Tanah Jajahan British.Sekembalinya Tunku Abdul Rahman dari London beliau membuat pegisytiharan tarikh kemerdekaan Tanah Melayu di bandar Hilir ,Melaka.Pakatan Murni telah melahirkan permuafakatan politik dan membuktikan kerjasama antara kaum amat penting untuk menuntut kemerdekaan.Bercakap mengenai KAUM.Adakah negara lain macam negara kita yang mempunyai masyarakat berbilang kaum yang boleh hidup aman seperti kita???Apa yang saya boleh cakap ialah saya rasa hanya di negara kita sahaja yg mampu hidup aman walaupun mempunyai masyarakat yang berbilang kaum.Pernakah kita lihat bagaimana negara jiran kita seperti INDONESIA dan THAILAND??mereka sering bergaduh di antara satu sama lain dan juga sering berperang!!pernakah kita lihat keadaan sebegini berlaku di neagara kita yang aman dan makmur??tidak dinafikan bahawa pergolakan di antara kaum sentiasa berlaku,namun tidaklah teruk seperti negara2 lain yang mejurus kepada peperangan yang membuatkan masyarakat di negara itu sendiri tidak berasa aman utk duduk di nagara mereka..Tetapi tidak di MALAYSIA..MALAYSIA BOLEH!!!

Selain pada itu..kita ingatkan diri kita kembali sejarah lampau sebelum pembetukan MALAYSIA..Malaysia pada awalnya dicadangkan untuk bergabung dengan SABAH dan SARAWAk.Namun di atas dasar2 tertentu ada lagi beberapa buah negara lain seperti SIngapura dan Brunei turut bersama dalam pembetukan MALAYSIA ini.Singapura pada dasarnya iaitu Lee Kuan Yew dari Parti Tindakan Rakyat ingin bergabung dengan Malaysia adalah sekadar alasan untuk mendapat kemerdekaan dengan cepat dan singapura juga boleh dianggap sebagai duri dalam daging kerana kemasukan negara singapura bersama sebenarnya adalah tiket untuk Lee Kuan Yew untuk menjadi Perdana Menteri di Singapura.

Pernakah kita teringat yang Filipina dan Indonesia pula mengatakan sabah dan sarawak itu adalah negara mereka?????pernakah kita ingat apa tindakan yang dibuat oleh kedua2 negara ini kepada kita??Indonesia megadakan konfrantasi dengan KONSEP GANYANG MALAYSIA!!.Selain itu Indonesia juga telah menghantar atau menjalankan serangan ke atas kapal2 melayu , pencerobohan ruang udara Tanah Melayu , melancarkan serangan terhadap Tanah Melayu melalui johor , Sabah dan Sarawak.Inilah halangan yang terpaksa ditempuhi oleh negara kita sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan.Indonesia juga menjual nama buruk Malsysia di beberapa buah negara Afrika.Mereka menagatakan negara kita menjalankan satu dasar pemerintahan baru yang dibayangi oleh british macam Maya Karin.Filipina pula menyatakan sabah itu adalah negara mereka.Sabah juga adalah hak mereka.Mereka membuktikan hak2 mereka itu dengan menampilkan beberpa¬† bukti.Namun gagal kerana dianggap bukti2 tersebut tidak kukuh.Bercakap kembali mengenai Brunei.Masih ingatkah kita kepada A.M Azhari???beliau juga melancarkan serangan terhadap kita sebelum berlakunya kemerdekaan di Malaysia.Saya rasa tidak perlu kita rungkaikan sejarah2 lama kembali di post saya pada waktu kini.Jika berminat saya harap anda sanggup untuk mencari maklumat2 tersebut di dalam internet…

Namun…apakah erti kemerdekaan pada anak2 muda pada masa kini???saya pasti..setiap kali kita menyambut kemerdekaan anak2 muda pasti akan berpeleseran menyambut kemerdekaan tersebut!!!Tetapi apa jenis kemerdekaan yang mereka sambut???Pada tanggal 31 Ogos itu jugalah banyak anak dara dan teruna akan hilang mahkota tunggal mereka yang tiada gantinya!!!inikah yang dikatakan ERTI KEMERDEKAAN???beginikah cara anak muuda kita menyambut kemerdekaan??yang pastunya jawapannya ialah “YA”..pada masa itulah parti2 Arak akan bermaharaja lela..dan pelbagai lagi keruntuhan akhlak akan berlaku!!!

Kesimpulan yang saya dapat dibuat pada post kali ini ialah..ERTI KEMERDEKAAN sebenar ialah menyambut dan menenang kembali betapa susahnya negara kita untuk mencapai kemerdekaan.Kita perlu ingat bahawa untuk mencapai kemerdekaan bukanlah senang..Kita perlu mengahayati apa itu erti kemerdekaan dengan mengenang kembali pra sejawan yang telah hidup atau mati bagi memperjuangkan nyawa dan hak mereka agar negara MALAYSIA merdeka..dan sebagai hasilnya..anak2 muda atau generasi pada masa kini sudah terlepas dari genggaman penajajah dan hidup dengan bebas.BEBAS!!!!!!ini bukan bermakna kita sudah bebas untuk melakukan apa sahaja..janganlah kita jadi seperti anak2 muda pada masa kini yang menyalah gunakan konsep BEBAS tersebut sehingga memakan diri seperti yang saya nyatakan tadi.cukuplah sampai di sini sahaja celoteh saya yang agak keboringan kerana mengingatkan kembali tentang fakta2 sejarah negara kita..hi hi hi..Yang pastinya pada 31 Ogos pada tahun ini marilah kita bersama2 menyanyikan lagu kebangsaan iaitu lagu NEGARAKU dan Kibarkan BENDERA MALAYSIA atau JALUR GEMILANG bersama2 sambil melaungkan MERDEKA!!!MERDEKA!!!MERDEKA!!! sebanyak berapa yg boleh..Sekian…

ps – kenapa tahun ni merdeka macam tak best je??apsal ramai yang tak letak bendera kat kereta2 dan di bangunan2??dah tak cukup bajet sebab harga minyak naik ke???hahaha..ke kecoh sebab pilihan raya di permatang pauh tak lama lagi??hahaha..lu pikir la sendiri bak kata nabil!!!

pss – saya harap pihak belibuy terima dengan gambaran tersebut dan anggapnya ia sebagai sekeping gambar kerana itu adalah gambar yg telah di editkan..hehehe

    • PaLySmiTH
    • August 21st, 2008

    umah aku da pasang bendera dowhh.. huhu..

    • shazlinie
    • August 21st, 2008

    aku……
    bendera taon lepas…
    hahaaaa…

    semangat taon ni kureng arr..
    sbb aku tgok kt mne2 xder bndera lgsg..
    xder semangat lgsg..
    dan aku pon jd xbsemangat..
    semangat aku kat SPM!!

    • fara5
    • August 21st, 2008

    hahaha..ni sebenarnya utk contest..doa2kanlah aku menang weh..hi hi hi
    jgn ckp bendera..thn ni kat tv pun kurang sambutan maaaa..
    hahaha…sibuk pilihan raya kot…
    kat jln raya pun aku dah tak nmpk bendera kat kereta2..
    maybe no budjet…hi hi hi
    apatah lg kat skolah kita tu..
    lngsng suram je…wakakakakakaka
    thn ni aku nak hias bendera PKR kat dlm kelas..
    dgn BN skali…pilihan raya…hi hi hi

    • lieezzy
    • August 21st, 2008

    fuyooooooooooo
    x sanke aku ade member yg patriotik
    go3 farah!!!!!!!!
    klu menang bley jadi PM ke?????

    • fara5
    • August 22nd, 2008

    hi hi hi..liza..lek la..ni mn de patriotik sngt..
    leh la sikit2…hahha..klu aku menang contest ni..
    bkn takat leh jd PM je!!sultan2 pun aku sapu..

    • ryan
    • August 27th, 2008

    kat klass de pown..
    huhu….

  1. August 20th, 2008

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: